måndag 28 mars 2011

Översvämning

Nu har vi varit på Koh Tao i över en vecka. Det blev inte riktigt som vi tänkt oss.

Måndagen, för en vecka sedan, ställde vi klockan på kvart i 6 för taxin skulle hämta oss 06:00. Vi vaknade tio över 6 och fick lite smått panik.
Men alla var i princip färdigpackade, men vi virrade runt som hönor för att konstatera att taxin inte hade kommit än.
Det blev en väldigt behaglig båtfärd till Koh Tao, vattnet var helt stilla och solen glittrade över havet. Vi sov så mycket vi kunde.

Vi kom fram och såg precis det vi ville se, en mysig hamn och en lång fin strand bredvid, massor med fiskar i vattnet som var helt kristall klart.
Vi tog taxi mot centrum för att sedan hitta boende, det gick ganska fort och vi fick en mysig bungalow som låg 2 min ifrån stranden.
Vi käkade frukost på stranden och alla somnade nästan när vi var färdiga.
Men vi gick upp till rummet och svidade om till baddräkt och solade hela dagen!

Vi bokade en tur till dagen efter, en heldags tur med snorkling runt ön.








Vi hade det helt underbart, som ni säkert ser.
Det var hundratals av olika fiskar, jag önskar att jag hade kunnat ta kort så ni hade kunnat se! Det var otroligt roligt, vi snorklade på 4 olika ställen.
Ett av ställena var det stor chans att se sköldpadda och på ett annat fanns det chans att se haj, men vi såg inget ut av det. Tur är väl det, hade jag sett haj hade jag skitigt ner mig! Men modiga är vi som vågar hoppa ner i vattnet vetandes av vad som kan vänta oss.
Vid sista stoppet hände något dramatiskt. Jennifer informerade oss (hon som är mest rädd för hajar) att hon såg någon stor fisk längre bort i vattnet. En JÄTTE stor fisk.
Så hon simmar mot båten, då ser jag och Sophia något som plaskar imot oss och vi vet inte vad det är. Så i panik simmar vi mot båten, jag får en jävla kallsup och hostar tills jag nästan spyr!
Då slänger kaptenen i en räddningsboj och drar in mig! Haha!
Ja, så då har man blivit räddad för man fick en kallsup. Ibland e man allt bra liten..

Det blev en lugn kväll, vi mötte upp våran Kanadensiska vän Gavin som också varit här och tagit dykcert.
Jennifer och Sophia har gått en kurs här men dom har tyvärr inte haft tur med vädret.
Det började regna efter vi varit här i två dagar, så för fem dagar sedan ungefär. Vi har också blivit sjuka på kuppen.
Men det har blivit en del massage för min och Jennifers del, Sophia hängde med en gång och det gjorde Gavin också.
I går började det regna ordentligt. Vi satt på ett kafe mest hela dagen och slappade, satt på nätet och bokade lite biljetter och spelade lite kort.
Regnet slutade aldrig riktigt, men det skulle ju inte hindra en utgång! Eller...?

Vi gick hem och började fräsha till oss, efter ett par timmar kikar vi och vi ser att hela marken är täckt med vatten. 
Vi ser folk med sina väskor gå uppåt mot stora vägen, då kommer en thai och säger till oss att packa väskorna och vara redo att evakuera. 
Vi packar allt vi har och byter om till bekväma kläder och till slut kom dom och hämtade oss.
Det var extremt strömt och vi fick kämpa oss upp till hotellet där vi skulle få ett rum.
På stora vägen var det vatten upp till midjan, men vi svängde av in på hotellet och fick ett rum. Inne på rummet såg vi att det läckte i taket och det var en pöl på golvet. Då fick vi byta rum, tur var väl det för det rummet blev översvämmat.

Natten blev ganska orolig och vi visste inte riktigt vad som skulle hända.
Men vi somnade tillslut och gick upp imorse för att äta frukost. Det var vatten överallt!


Där nere bodde vi innan, ni kanske förstår varför vi var tvungna att flytta.


Vatten, stan e full av vatten.

Min båt gick inte, dom har varit inställda hela dagen och kommer förhoppningsvis inte vara det imon.

Ja planerna blir uppskjutna, men man kan inte kontrollera vädret!

Snart ska vi vada igenom vattnet igen för att få tillbaka biljetterna ifrån min inställda båttur. Hoppas det blir lyckat.
Vi har det bra iaf! Och vi har varandra, vilket nog är väldigt viktigt när det blir såhär. Man får sig en tankeställare när något sånt här händer, det har förstår flera affärer och resturanger. Då kan man bara inte undvika att tänka hur det var julen 2004.

Ha det jätte bra allihop! Hoppas vi hörs i Bangkok nästa gång. Fastland och storstad? JA TACK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar