tisdag 5 april 2011

Waiting for the world to change..

 

Offline inlägg.

Nu sitter jag på ett litet hotell rum i Bangkok på Khao San Road, med torra fötter.

Veckan har varit lång och det har hänt en del, minns inte just nu vad jag skrev till er sist men vi har i stort sett lämnat Koh Tao och tagit oss till huvudstaden.
Det slutade aldrig att regna, jag skulle ta båten och bussen i måndags till Bangkok, men som jag nämnt innan så var båten inställd.

Jag tänkte ta båten i tisdags, och planerade att vara i Bangkok på kvällen.
Men det gick en båt en gång på dagen, fast efter jag hörde lokalbefolkningen varna om att ta den båten hoppade jag över det.
Med vågor som var över 4 meter höga tänkte jag inte riskera mitt liv, dessutom hade vi hört att två lastbåtar gått under och 5 personer hade dött på Koh Tao på grund av regnet.

Så jag fick så snällt stanna i regnet, men som tur var så hade jag sällskap.
Det skulle vara säkrast att ta båten efter onsdag, så vi hade planerat att stanna kvar under onsdagen och försöka åka på torsdagen.
Men på onsdag morgon efter frukost gick Jennifer till dykskolan för att prata med dom om deras certifikat, då fick hon höra att det hade kommit ett marin fartyg för att evakuera folk ifrån den södra sidan av ön.
Vi fick info om att det var ett fartyg som gick klockan 13, efter att vi hade packat ihop allting och skyndat med papper på dykskolan så satt vi i en taxi på väg mot den södra sidan.
Där väntade en lång kö till helikoptrar, ca 4-5 st, som rulerade med att hämta upp folk och lämna dom på fartyget.
Efter ca 45 min väntan satt vi äntligen på väg till fartyget.
Det gick fort och vi sprang och väskorna slängdes av och vi blev “ner puttade” till last däcket.

Vid första synen såg det ut vad man kan tänka sig att ett flyktingläger ser ut som, hundratals människor låg på golvet på en yta lika stor som ca 3 fotbolls planer.
Vi fick “checka in”, skriva våran nationalitet och vart vi var på väg.
När vi hade hittat våra platser fick vi lite papp att ligga på och dom delade ut vatten och man fick gratis mat och kaffe.
Vi hade hört dagen innan att Koh Tao började gå slut på vatten och mat så vi hade handlat överdrivet mycket vatten samt kakor, nötter, frukt m.m.

När vi kom på båten vid 15 tiden var det 500 personer på, det fanns plats till 2000 så vi förstog att det var en ganska lång väntan framför.
Vi var på den andra båten, den första båten gick klockan 13.

Första rutten som var planerad ifrån Koh Tao var mot Hua Hin, lite nedanför och ca 4 timmars båtresa.
Men vågorna var alldeles för stora och vädret var för illa så rutten ändrades, vi skulle istället resa över hela Siam bukten och ta oss till deras Marin bas nedanför Pattaya, höger nedanför Bangkok.
Den resan tog 11 timmar.
Vi åkte strax efter 8 på kvällen, var framme runt 7 tiden på morgonen.
Natten var lång men det var verkligen tur att vi hade varandra, vi fick mat så vi hade en liten middag sen spelade vi lite kort och tjötade. Spanade in killar och försökte roa oss på olika sätt.
Men sen smög sig tröttheten fram och vi la oss ner på det hårda betong golvet och försökte sova, det blev porrbelysning i hela salen.
Vi var rädda att det skulle börja guppa under några saronger men vi slapp vittna något sådant.

 

(Är i Kambodja nu, ska käka, mer kommer snart!)

Peace!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar