fredag 15 april 2011

Cu chi tunnlarna och Mui Ne!

 

Amanda och Soffan tog ju nattbussen, och jag och Jensa skulle stanna längre.
Så klockan 07:00 gick vi upp morgonen efter och slängde i oss en frukost, sen satt vi på en buss på väg mot Cu Chi Tunnels utanför Saigon.
Vi åkte en bit utanför stan, men våran guide försökte underhålla oss under vägen genom lite intressant fakta och lite skämt.

Det var fanns väldigt mycket intressant att se, men först och främst fick vi se en propaganda film om hur hemska Amerikanare är och hur underbara, smarta, snälla och varma Vietnameser är.
Visste ni att man kunde få pris för att döda Amerikaner?

IMG_1848

IMG_1851

IMG_1852

IMG_1855

IMG_1857

IMG_1859

IMG_1860

IMG_1863

IMG_1874

P4100888

Det var väldigt intressant, men väldigt mycket propaganda. När jag hörde all information blev jag väldigt tveksam om jag ens hade hört någonting rätt om Vietnam kriget, vilket dom här kallar Amerika kriget.

Enligt Vietnameserna så kom Amerikanarna bara hit, hux flux och ville ta över Vietnam. Men den informationen jag fått så var dom här för att stoppa kommunismen, men så fort jag nämner det så säger alla “Neeej nej, dom ville bara ha Vietnam.”
Men jag vet inte om det är jag som inte hänger med, eller dom som inte hänger med.
Det var ett väldigt onödigt krig iaf, det har nog alla kommit överens om.
Pratade också med min allmänbildade pappa häromdagen som kunde förklara en del frågor, han e ju bäst.

Vi gick runt och fick se på hemliga tunnlar, olika fällor som dom gjorde, fick höra 1458 gånger hur smarta dom var och alla priser dom vunnit.
Man fick också prova på att skjuta vapen om man ville, kändes väldigt fel att göra det på ett sådant ställe.
Jag var förberedd på att komma till ett  sorgsligt ställe, att få höra hur många som blivit dödade och hur hemskt det var. Men det var mycket skämt om allt, deras fällor som dödade folk och om hur dumma Amerikanarna var osv, till slut undrade jag om dom ville att jag skulle ta det på allvar.

Vi fick också information om att det var dom enda tunnlarna som fanns i hela Vietnam, men igår berättade våra chafför att det finns tunnlar utanför Hue i norra Vietnam också.
Det ofta 1+1 blir 3 här.

Efter turen fick vi iaf stressa till hotellet, hämta väskorna, köpa vatten, köpa frukt, nästan missa bussen, springa till bussen.
Men väl på bussen kunde vi slappna av gott, och veta att vi var påv äg till öknen!
Vi kom fram ganska sent på kvällen, blev avsläppta på ett ställa tillsammans med resten av bussen. Men när resten av bussen går på igen kände vi oss ganska ensamna, så vi hoppade på vi med.
Hamnade på ett väldigt fint hotell med poolen utanför dörren och havet därefter.
Helt underbart!

Mer om öknen i nästa inlägg! Nu är det läggdags, imon sista dagen på mc turen!

Peace!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar